perjantai 27. syyskuuta 2013

Ensimmäinen sivuaineen tentti

On aika rikkoa blogihiljaisuus kertomalla Kirjallisuuden analyysi ja opettaminen -kurssin keskiviikkoisesta tentistä. Tenttiaika oli 120 minuuttia. Kaunokirjalliset teokset (Kuvitteluleikki, Vaarallinen juhannus ja Tiitiäisen satupuu) saivat olla mukana tentissä.
Vastaa kaikkiin kysymyksiin.

1. Määrittele lyhyesti seuraavat käsitteet, havainnollista esimerkein, jos mahdollista.
a) hermeneutiikka
b) metafora (anna myös esimerkki metaforasta Tiitiäisen satupuusta ja perustele valintasi)
c) fokalisaatio [tarkemmin fokalisaatiosta englanniksi esimerkiksi The living handbook of narratology -verkkoartikkelissa]
d) itsensä paljastava kertoja
Neljä käsitteen määrittelyä, joihin ei kannattanut tarttua liian pitkäksi aikaa, jotta vastausaikaa riittäisi myös seuraaviin kysymyksiin. Hermeneutiikka yllätti hieman, kun siitä ei ollut puhetta luennoilla, tosin tenttiin kuuluva Kai Mikkosen Lukeminen tulkintana -artikkeli käsitteli hermeneutiikkaa laajasti.

2. Analysoi ja tulkitse Kirsi Kunnaksen runoa Kattila ja perunat, valitse joko Siru Kainulaisen artikkeli tai Kai Mikkosen artikkeli ja selvitä, mikä on sen anti oman analyysi- ja tulkintaprosessisi kannalta: peilaa siis artikkelin näkemyksiä omiisi.
Tehtävässä haettiin joko Kainulaisen artikkelissa esittelemää vaiheittain etenevää analyysia (runon elementtien erittelyä ja eri näkökulmien kuljettamista rinnakkain, jonka päätteeksi elementeistä löytyvistä yhteispiirteistä tehdään kokonaistulkinta) tai Mikkosen kuvaamaa hermeneuttinen ja holistisempi lähestymistapa.

3. Pohdi ja analysoi JOKO Vaarallisen juhannuksen TAI Kuvitteluleikin henkilöhahmoja. Miten käsittelisit teosta oppilaiden kanssa?
Kurssilla oli käsitelty Ola Olssonilta ja Tove Idströmiltä lainattua dramaturgista mallia henkilöhahmoista (päähenkilö, riivaaja/antagonisti, sankari, todistaja, varjo/peli, vastakohta, läheisin suhde ja viiden minuutin vierailija), jonka pohjalta Muumi-teoksen hahmoja oletettiin analysoitavan.

Tehtävän toisen kysymyksen vastaukseen pystyi ammentamaan Ahvenjärven ja Kirstinän tenttiartikkelista Teksti luokassa – kirjallisuuden opetusmenetelmiä ja toki muusta omasta kokemuksesta.

Omat fiilikset tentistä voi summata edellä mainittuun Kirsi Kunnaksen Kattila ja perunat -runon loppusäkeisiin. Tulkinta jääkööt lukijan tehtäväksi.
--
kiireistä aikaa, tulta on kengissä
laukata täytyy laukkaa, laukata laukkaa
ei ole tolkkua millään, ei ole tolkun tolkkua
kolkata täytyy kolkkaa, kolkata kolkkaa
hyvä jos pysymme hengissä, hengissä, hengissä
voi tätä hoppua hoppua hoppua
ei tule loppua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti