keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Luovan kirjoittamisen lämmittelyharjoituksia

Pääsimme tänään kokeilemaan KAJO:n ryhmätunnilla kolmea erilaista luovan kirjoittamisen harjoitusta. Kuvaan tässä niistä kahta ensimmäistä, jotka on tarkoitettu lähinnä lämmittelyharjoitteluiksi, mutta toki niitä voi käyttää pidemmänkin projektin lähtökohtana.


Tikusta asiaa


Ensimmäisenä tehtävänämme oli kirjoittaa tikusta asiaa. Opettaja jakoi meille kullekin suuren tulitikun ja pyysi meitä kirjoittamaan siitä noin viiden minuutin ajan. Ohessa on minun tuotokseni:
Edessä oleva tulitikku on hieman vaaksaani lyhyempi, arvioisin sen pituudeksi n. 17 senttimetriä. Rikkipää on vihreä ja se kimmeltää salaperäisesti, aivain kuin siihen olisi kätketty jotain yliluonnollista. Tulitikku saattaa hyvinkin olla lumottu, eihän se ole kokonsakaan puolesta ihan tavanomainen tulitikku.

Mistä se on tullut? Kuka kumma tarvitsee käyttöönsä noin suurta tulitikkua? Se on avain kuin jonkun peukaloisen soihtu tai tarkemmin ottaen, mittasuhteet huomioiden peitsi – liekehtivä peitsi.

Käyttötarkoitus on katsojan silmässä


Seuraavaksi saimme eteemme suuren omenan, jolle ideoimme ensin mahdollisia katsojia. Keksimme melko nopeasti yhdeksän eri vastausta kysymykseen "Kuka voisi katsoa tätä omenaa?": Wilhelm Tell, ruokabloggaaja, Veikko Hursti, suurtalouskokki, anorektikko, mummo, mato, Lumikki ja noita/äitipuoli.

Yhteisen pallottelun jälkeen saimme valita keksityistä henkilöistä yhden, jonka silmin kirjoittaa omenasta. Aikaa tässäkin kirjoitusharjoituksessa oli viisi minuuttia:
Omena on syksyn kausiherkku – lähiruokaa parhaimmillaan. Omena taipuu moneksi. Siitä voi tehdä hilloa tai siideriä, se piristää salaatissa ja pitää opettajan iloisena ja lääkärin loitolla. Takapihallamme oleva omenapuu on antanut tänä syksynä ison sadon. Niinpä olen päässyt käyttämään luovuuttani keksiessäni sille mahdollisimman monta valmistustapaa. Tässä postauksessa esittelen kokkailukokeilujeni parhaimmistoa.

Omena-inkiväärismoothie
Tämä kirpeä kaksikko pitää syksyn influenssa-aallon loitolla.

Luimme kirjoitukset toisillemme pareittain ja saimme valita parin tekstistä virkkeen, joka paljastaisi kirjoittajasta/kertojasta jotain. Luimme valitut virkkeet koko ryhmälle, joka sai arvuutella kirjoittajan/kertojan henkilöllisyyttä/hahmoa.

Luovuuden herättelyn jälkeen teimme ryhmätunnin lopuksi vielä yhden pidemmän kirjoitusharjoituksen, jonka pilkoin omaksi postauksekseen pituuden vuoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti